pondělí 29. června 2015

Květina týdne # 7 : Jasmín (nepravý) aneb Pustoryl

Hned minulé úterý, po poslední Květině týdne, mi volala sousedka Evička, že pro mě má květinu na další týden. Tedy květinu, vlastně keř. Jasmín nepravý, aneb Pustoryl obecný.
A k focení mi propůjčila krásný stojan. Pro pustoryl jak dělaný. Fotila jsem u ní, ve staré garáži. Podobné prostory mám nejraději. Mají svou duši.
Pustoryl má krásné bílé květy a omamnou vůni, stejně jako pravý jasmín.
Jeden z historických výkladů vycházející z mýtů tvrdí, že pustoryl představuje bratskou lásku. Šíří se o něm pověst, která se odvolává na jeden příběh ptolemaiovského krále z Egypta jménem Philadelphus, který velmi miloval svého bratra a jeho jméno je proto spojováno s touto ctností. 
V květomluvě má význam - faleš, podvod, vzpomínka. 
  
Pustoryl se dostal do Evropy v roce 1562, kdy ho ze zahrad v Topkapi, v istanbulském sultánově paláci přivezl do Vídně velvyslanec římského císaře. 
Pustoryl má tvrdé dřevo, které se nekroutí a právě proto je ideálním materiálem k výrobě luků a šípů. Z květů a listů lze vyrobit mycí a čisticí pěnu.
Pozor, pustoryl je jedovatý.
Pustoryly jsou vhodné díky bohaté násadě květů také do solitérních výsadeb. Jsou to spolehlivé keře, kterým není třeba věnovat žádnou zvláštní péči. Jejich pozitivní vlastností je rychlý růst, a to je častý důvod jejich výsadby na místa, kde mají plnit krycí funkci. Nezřídka se používají k odclonění zahradního posezení, jako maskovací nebo výplňová dřevina.  (zdroj)
Máte rádi vůni jasmínu? A pěstujete jasmín pravý nebo tento nepravý na svých zahradách?

1 komentář:

  1. Milá Petro, moc povedený seriál o kytičkách. Jasmínek jsem zasadila napodzim a spíš přežívá, je na sluneční straně, ale asi budu muset přihnojit. Přeji krásné léto. Markéta

    OdpovědětVymazat