čtvrtek 15. prosince 2016

8 x vánoční tvoření pro nejmenší


Čas vánoční je o rodinné pohodě bez shonu a stresu. U nás maminek to je však většinou naopak - napéct, naklidit, vyzdobit byt a na ostatní pak moc času nezbývá. Zvlášť na mateřské ale fakt nemá smysl se honit. Nic nám neuteče a těch 16 druhů cukroví, jako naše mámy, mít taky nemusíme (i když pečení je zrovna jedna z věcí, která děti baví dost). Já si ten čas na odpočinek a relax vždy najdu, a to nejen na Vánoce. S klukama moc rádi něco vyrábíme. Pro ně je to zábava a pro mě relax. Člověk vypne a může sledovat, jak jsou děti kreativní a jak mají čistou a otevřenou mysl. Výtvory pak schovávám do krabice vždy s datem vytvoření, aby kluci měli jednou památku (a já taky). Tak snad se jednou rádi pokochají. Mně se to vždy líbilo, když mamka naše výtvory na svátky vystavovala. Pár věcí doma naši ještě mají a vždy, když to vidím, zalije mě vlna nostalgie.
A tak doufám, že i vy se v čase vánočním, kdy děti budou doma ze školek a škol, zastavíte a kromě mazlení v posteli a koukání na pohádky si třeba něco vyrobíte. Já jsem dala dohromady osm typů, které by se vám mohly hodit. Tak se vám třeba trefím do vkusu.

ANDÍLEK Z KELÍMKU



Na výrobu tohoto jednoduchého andílka budete potřebovat jen kelímek, vystřižená křídla a hvězdu na čelo, polystyrenovou kouli jako hlavu a pak něco, co bude představovat vlasy. Já použila tzv. dřevitou vlnu, která sloužila jako výplň jedné dárkové krabičky, kterou jsem dostala (ale stejně dobře se vám bude hodit režný provázek, vlna nebo vata). Já vše schovávám, protože vím, že se to jednou hodí. A zrovna tohle se mi hodilo již mnohokrát. Postup je úplně jednoduchý. Tavnou pistolí přilepte hlavičku na obrácený kelímek (lepidlem to špatně drží a hlavně dlouho schne), na záda pak nalepte obyčejným lepidlem křídla. Na hlavičku pak vlasy a na ně hvězdičku. To jde také dobře obyčejným lepidlem. A je hotovo. 





SNĚHULÁK ZE SKLENICE



Tohle je úplně nejvíc jednoduchá varianta sněhuláka. Stačí k němu jen prázdná láhev od kávy, bílá tempera, plstěné samolepící polštářky (ty, které se dávají třeba na nohy židlí nebo pod nábytek, aby nepoškrábaly podlahu), modelína, mašlička a větvička. Místo polštářků však můžete využít černý papír nebo si obličej a uhlíky namalovat také temperou. Láhev nejdříve pomalujte bílou barvou, nechte ji zaschnout a pak na ní nalepte vše potřebné. Nos z modelíny nalepte tavnou pistolí jinak nedrží. Kolem "krku" omotejte mašličku a za ní strčte větvičku. Hrnec na hlavu dělat nemusíte. Víčko sklenice poslouží místo něj.




KLACÍKOVÉ OZDOBY


Původně to měly být hvězdičky a stromeček ze špachtliček, ale ty jsem si tak dobře uložila na viditelné místo, protože jsem věděla, že je budu brzy potřebovat, že jsem je samozřejmě ve finále nenašla. Ale zrovna jsem vyhazovala odkvetlé červené bobule a měly tak pěkné tvrdé větvičky, že jsem je rozstříhala a náhradní řešení bylo na světě. Bruníkovi jsem dala pro změnu nastříhaný bambus, tedy bambusovou tyčku, kterou dávám k orchideji jako oporu. Z tlustších klacíků jsem poskládala stromeček - klacíky jsem přilepila na kartonový stromeček a z bambusové tyčky jsem pomocí tavné pistole udělala hvězdičku. Tu jsem dozdobila korálky.


 

ty klacíky by byly krásné jen takhle jako dekorace
jednotlivé větvičky zastřihněte dle délky/tvaru stromečku vystřiženého z kartonu a nalepte tavnou pistolí

hvězdičku a korálky na ní jsem lepila také tavnou pistolí

ŠPACHTLOVÉ OZDOBY


Ty špachtličky jsem samozřejmě hned druhý den potom, co jsme tvořili z větviček, našla, a tak jsme si udělali ozdoby i z nich, když už tedy skoro každý den něco tvoříme. Jednotlivé špachtličky nabarvěte temperami a pak pomocí lepidla slepte k sobě do tvaru stromečku nebo hvězdičky. A nebo něčeho úplně jiného - dělají se z nich třeba andílci nebo Ježíškové v kolébce. Na stromek i hvězdičku potřebujete 4 ks špachtlí. 
Tyto úzké špachtličky seženete v dobrém papírnictví nebo výtvarných potřebách. Já je kupovala 10ks za 10Kč. Tlustší, lékařské špachtle, pořídíte v lékárně.


Čtvrtou špachtličku jsem rozřízla na třetiny a ze dvou zaoblených konců vytvořila
kmen stromku. Na jeho vrchol jsme pak nalepili hvězdičku.
Hvězdička se slepuje jen uprostřed každé špachtličky.


SVÍCEN ZE SKLENIČKY


Pokud si také schováváte lahvičky od přesnídávek a máte jich nazbyt, využijte je třeba na tyto jednoduché svícínky. K přípravě potřebujete jen skleničku, sůl (zhruba 3 lžíce), čajovou svíčku, bílou nebo jakoukoliv temperu, mašličku a větvičku se šiškou (tu ideálně připevněte na drátek, který pak buď celý omotáte okolo hrdla pod mašličkou nebo jen šikovně zapíchnete kolem mašličky).
Do skleničky nejdříve vložte lžící sůl (dospělák nasype, dítě si cvičí motoriku lžící:)), do ní vmáčkněte svíčku, aby její hliníkový obal nebyl tak vidět. Lahvičku pak jakkoliv pomalujte tématicky bílou temperou (nebo jakoukoliv jinou barvou - děti mi na workshopu dělaly různobarevné a vypadaly taky krásně.) a nechte zaschnout. Poté ji ozdobte mašličkou, šiškou na drátku a větvičkou. 




KARTONOVÝ STROMEČEK


Z kartonu dětem vystřihněte stromeček. Barevné papíry nastříhejte na úzké proužky a nechte děti vyřádit. Větší děti si samy lepí každý proužek, menším dětem lepidlem pomazejte celý stromeček, ať proužky jen přikládají a nebo ať se taky snaží jako ti větší. Však ony (děti:)) si samy vyberou. Jak vidíte, i když stromečky zdobí úplně malí prckové, po zastřižení okrajů pak stromečky vypadají pěkně.  




KARTONOVÝ STROMEČEK S VLNOU




A nakonec jsme udělali ještě jednu motací aktivitu. Opět stromeček z kartonu, ze stran prostřižený (čím hlubší prostřih, tím víc omotání se podaří), dětem do ruky bavlnku nebo vlnu (tou je to rychlejší - to zvlášť u prcků, které by to s bavlnkou moc dlouho nebavilo) a motat z jednoho prostřihu do druhého.


Ty průstřihy do stromečku udělejte větší, ať se vám tam vejde namotat víc vlny/bavlnky !


 


STROMEČEK Z TOALETNÍCH RULIČEK



Ano, ještě stále schovávám ruličky od toaleťáku. Ty stačí jen postupně sestříhat - od největší po nejmenší a ta čtvrtá úplně nejmenší poslouží jako kmen stromu a pak nabarvit zelenou temperou a kmen hnědou. Nakonec jsme na stromeček přilepili hvězdičky z nějakého stoletého řetězu a pár korálků. Vše lepeno herkulesem, resp. lepidlem na různé povrchy. 






Určitě si s dětmi nějakou aktivitu zkuste. Budou nadšené. Každá trvá jen pár minut, ale ta radost dětí z tvoření a hotového výrobku je pak na dlouho. I když některé musí dotvořit rodiče (tavná pistole), děti rády přihlíží tomu, jak vzniká jejich dílo, i za pomoci dospěláka.

A opět musím všechny mamky a taťky poňouknout: schovávejte si věci a polotovary, které se mohou hodit: kelímky, ruličky od toaleťáků, plata od vajec, korálky, bavlnky a zbytky vln po babičce, špachtličky od nanuků, kartonové krabice, lahvičky od přesnídávek/kafí apod., tácky od masa či jiných trvanlivých potravin, výplňový materiál dárků,  výplňový materiál z kartonových krabic, zajímavé šňůrky, provázky, korálky z již nenošených náramků aj. Taky to doma nemám pořádně kam dávat, ale v nouzi jako když najdeš:)

2 komentáře:

  1. Jůůůů,moc se mi vaše tvoření líbí!Určitě se odpoledne pustíme do sněhuláka a svícínku!Moc děkuji za nádhernou inspiraci.Krásné dny přeje Věra

    OdpovědětVymazat