neděle 20. července 2014

Marmeládová


Letos jsem poprvé dělala marmelády. Tu nejjednodušší rybízovou a taky meruňkovou. Když jsem ještě bydlela u našich, tak mě sbírat rybíz fakt nebavilo a měla jsem úplně jiné starosti, no a pak stěhování do Prahy a hledejte v Praze rybíz:)) Taky mi marmelády nijak zvlášť nechutnaly. Odjakživa jsem masová. Ale s věkem se chutě mění, a tak teď místo po sušence často sahám po marmošce.
A teď k receptům. Snažila jsem se vyvarovat chemie, a tak je všechno jen ovoce a cukr, jak jinak:)

 RYBÍZOVÁ MARMELÁDA
1kg šťávy z rybízu
1kg cukru
Otrhané a omyté kuličky rybízu pomelte v odšťavňovacím mlýnku. Vzniklou šťávu poté svařte s cukrem na požadovanou konzistenci marmelády, cca 35 minut. Pokud se vám během vaření tvoří pěna, postupně ji sbírejte (obsahuje totiž bílkoviny, které by pak marmeládu zkazily).
Rybíz má velmi dobré žellírovací schopnosti, takže není třeba přidávat želírovací cukry apod. Marmeládu plňte do předem vysterilovaných skleniček a řádně uzavřete.  
Tip: Pokud nemáte mlínek, rybíz povařte cca 25min. a propasírujte. Na 1l šťávy použijte 1kg cukru a vařte na slabém plameni dalších cca 35 min. 
MERUŇKOVÁ MARMELÁDA
1kg meruněk
800g krupicového cukru 
šťáva z jednoho citronu , příp. 1 lžička kyseliny citronové
cca 100ml vody
Meruňky umyjte, vypeckujte a rozpůlte. Vařte s trochou vody a cukrem za stálého míchání dokud se meruňky nerozvaří. Zbytek nerozvařených meruňek rozmixujte na hladkou hmotu (pokud v marmeládě kousky ovoce ponecháte, vznikne vám džem). Poté přidejte kyselinu citronovou a vařte dalších 10 minut.  Vzniklou směs nalijte do skleniček a pořádně zavíčkujte (řádně omytými víčky).
Při použití "chemie" (želírovacích cukrů apod.) se proces vaření podstatně zkrátí, avšak vzniklý produkt již nebude bio. 
Pozn.: Správnou konzistenci marmelády zjistíme tak, že kápneme trochu marmelády na talířek, a když zrosoluje (tj. ztuhne a neteče), je hotovo.
  

Tak jsem zvědavá, jak dlouho nám marmelády vydrží. Manžel je totiž schopný spořádat celou skleničku jen tak, lžičkou.

1 komentář:

  1. Paráda, jsi šikovná :-)) Moc se mi líbí ty popisky a víčko obalené látkou a stažené provázkem. Já jsem letos dělala třešňový džem, rybízovou marmeládu a taky okurky :-)
    www.today-was-fairytale.blogspot.com

    OdpovědětVymazat