pondělí 1. června 2015

Květina týdne # 3 : Kosatec

Kosatce jsem nikdy moc nemusela. Až teď, co mám vlastní zahradu, se mi začaly líbit. Nedokážu říct, která barva je nejhezčí, záleží i na lokalitě, kde jsou vysazeny.
Kosatce jsou úžasně vysoké (podobně jako gladioly) a mají velmi zajímavé květy. Tvoří krásnou velkou kytici a ve váze vypadají moc dobře.
Všechny tyto rostliny mají jedno společné: na jedné lodyze je několik velkých, barevných květů a každý se skládá z šesti okvětních lístků.
Celkově je známo asi 230-280 druhů, které jsou rozšířeny v Evropě, Asii a v Severní Americe.
V ČR roste přirozeně 8 druhů
Běžný mokřadní druh nižších poloh je kosatec žlutý. Mokřadním druhem je také kosatec sibiřský. Na sušších místech jižní Moravy roste kosatec trávolistý a různobarevný. Pak v ČR rostou další 3 druhy  v suchých místech nejteplejších oblastí. Je to kosatec nízký , který roste v Čechách i na Moravě, pouze na Moravě roste kosatec písečný, a kosatec bezlistý naopak jen v Čechách. Nejčastěji se v zahradách pěstuje hybridní kosatec bradatý , který nahradil dříve pěstovaný kosatec německý. Méně pěstovaný je kosatec bezový
Jedná se o vytrvalé pozemní byliny, s oddenky, cibulemi nebo hlízami.
Pěstování kosatců je poměrně jednoduché, troufnou si na něj i začátečníci. 
Daří se jim v propustné, živinami zásobené půdě s dostatkem vláhy. Bez problémů zvládají delší období sucha a nevadí jim ani krátkodobé vystavení přímému slunci. Nejvhodnější je však pro ně polostinné a teplé stanoviště někde v závětří.
Co naopak těmto rostlinám škodí, je zasazení do velmi těžké jílovité půdy, která zadržuje vlhkost (uhnívají jim kořeny). Více také ZDE.
A jak jste na tom s kosatci vy?


  

4 komentáře:

  1. Upřímně mám kosatce moc ráda, nejen pro barevnou škálu,ale i pro jejich vůni, hezký den, Iva

    OdpovědětVymazat
  2. Krásné fotky :) Kosatce, konkrétně ty žluté, mi teď tady taky bují v jezírku a jsou parádní. Jinak na zahradě mám ještě lán tm.fialových, ale bohužel Klárka miluje nerozkvetlé pupeny a pořád je otrhává ještě než stihnou rozvést, grr :/ :D

    OdpovědětVymazat
  3. Kosatce mám moc ráda a protože u nás byla samá jílovka,nezbývalo nic jiného,než vybrat a dovést jinou lepší hlínu.Hezké dny Věra .-)

    OdpovědětVymazat