pondělí 4. dubna 2016

Zelňačka


Mám strašně ráda zelí. Nevadí mi v žádné podobě. Zelňačku jsme doma nikdy moc nevařili, ani nevím proč. Ani já ji často nevařím. Ale teď už budu.
Receptů na zelňačku je spousta. Některé obsahují klobásu a papriku, jiné ne. Někdo dává houby, druhý ne. Přidává se buď zakysaná smetana nebo šlehačka. Já ji teď po dlouhé době udělala a začnu jí určitě vařit víc než jen občas. A protože nám moc chutnala, posílám ten náš recept dál.




400 g bílého kysaného zelí (klasické v láhvi nebo pytlíku)
3 středně velké brambory
1 cibule
1 - 2 pikantní nebo paprikové klobásy (ideálně čabajky)
200 ml smetany ke šlehání
3 kuličky nového koření 
5 kuliček pepře 
1 bobkový list
2 lžičky sladké papriky (nebo dle chuti)
sůl
1-2lžíce hladké mouky na zahuštění 
příp. cukr na doslazení



Zelí zceďte a pokrájejte ho nadrobno. Nálev nevylévejte. Na sádle či oleji osmahněte cibulku. Přidejte na půlkolečka nakrájenou klobásu a lehce ji opečte. Vše zapraště paprikou a lehce promíchejte. Následně vlijte zelí i s nálevem a opět promíchejte. Do směsi přidejte nadrobno nakrájené brambory, koření a sůl. Vše povařte do doby, než změkne zelí a brambory. Poté do polévky přilijte šlehačku, ve které si předem pečlivě rozmíchejte cca 1 lžíci hladké mouky. To vám polévku krásně zahustí. Nechte přejít varem a je hotovo. Pokud se vám bude polévka zdát moc kyselá, přislaďte ji cukrem. 




Jak děláte zelňačku vy? Variant je spousta a každý má rád tu svou. Jsem zvědavá, jakou máte rádi vy.

9 komentářů:

  1. Ja jeste pridam cesnek a majoranku.klara

    OdpovědětVymazat
  2. Nádherné fotky a ještě lepší recept :-) Ivana

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Diky, Ivi. Je to takovy tradicni recept, ale ty byvaji nejlepsi:)

      Vymazat
  3. Dobré ranko, zelňačku dělám stejně, jen brambory vařím zvlášť. Prý se rychleji uvaří.... Celá rodinka jí máme moc rádi. Mějte se hezky. Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím, Marti. Taky to tak znám, s tím vařením brambor zvlášť, ale pro mě je nejdůležitější mít minimum nádobí, proto dělám vše dohromady:)) Děkuji za komentář a přeji další krásný sluneční den.

      Vymazat
  4. Zelňačku a zelí můžu na všechny způsoby. Jen teď mám pauzu kvůli kojení, ale už se těším, až ti takovou dobrotku zase dopřeji:-) Krásné fotky máte, úplně se mi sbíhají sliny :-) L.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, děkuji Luci. Jó kojení, to je odepření všemožných lahůdek, to znám:)

      Vymazat
  5. Zelňačka vyzerá mňammmm..... Ja mám skúsenosti, že zemiaky sa mi vôbec neuvaria a ostávajú tvrdé, takže keď náhodou robím so zemiakmi, tak varím osobitne. Ja robím maďarskú zelňačku, pridávam aj udené mäso, alebo údené rebrá (náhodou keď je doma, ale na Vianoce dávam veľa udeného mäsa) a miesto zemiakov dávam krúpy a určite rozotretý cesnak. Zápražku s červenou paprikou, tým to zahusťujem, pokiaľ sa nezahustila od krúpov. Páči sa mi ten nápad so smotanou, ja tam dávam do prostriedka veľkú lyžicu kyslej smotany. Pekné fotky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to s těma kroupama vůbec neznám. Ale slovenské/maďarské guláše a zelňačky bývají mnohem lepší než ty české, co jsem ochutnala:)) S uzeným to asi zkusím. Psaly mi to holky na instagramu, že to také tak dělají.

      Vymazat